به فروشگاه دوربین مداربسته هایک ویژن تهران خوش آمدید!

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در چیست؟

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در چیست؟

هایک ویژن تهران

اگر در حال خرید یک سیستم دوربین امنیتی جدید هستید، احتمالاً وقتی به مشخصات دوربین ها نگاه می کنید، با اصطلاحات زوم دیجیتال و اپتیکال برخورد کرده اید. ممکن است از خود بپرسید تفاوت بین زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چیست؟ دوربین های مداربسته دو نوع زوم دارند, دیجیتال و اپتیکال. هنگام خرید دوربین مداربسته جدید، به خاطر داشته باشید که ممکن است یک یا هر دو را داشته باشد. 

در این مقاله تفاوت بین زوم دیجیتال و زوم اپتیکال و اهمیت آن در نصب و استفاده از دوربین در مکان های مختلف را توضیح می دهیم.

زوم اپتیکال

هرچه لنز به سنسور تصویر نزدیک‌تر باشد، زاویه دید شما بیشتر است و اشیا کوچک‌تر به نظر می‌رسند. هرچه لنز از سنسور دورتر باشد، میدان دید شما باریک تر است و چیزهای بزرگنمایی شده بیشتری ظاهر می شوند.

زوم اپتیکال پیچیده به نظر می رسد، اما نگران نباشید، شما قبلا از زوم اپتیکال استفاده کرده اید. هنگامی که یک جفت دوربین دوچشمی را می‌پیچانید، بسته به اینکه لنز را به چه سمتی بچرخانید، از نظر فیزیکی لنز را بیشتر یا نزدیک‌تر به سمت حسگر نوری (در این مورد، چشم خود) می‌برید. اگر لنز را به چشم خود نزدیک کنید، زاویه دید خود را بازتر کرده و بزرگنمایی کرده اید. اگر لنز را دورتر از چشم خود حرکت دهید، زوم کرده اید و همه چیز دور واضح تر به نظر می رسد. شما کیفیت آنچه را که چشم می بینید (رزولوشن) تغییر نداده اید، اما آن را در یک ناحیه کوچکتر متمرکز کرده اید. همین روند در مورد دوربین های مداربسته نیز اتفاق می افتد.
دوربینی که دارای "لنز ثابت 4 میلی متری" است. به این معنی که لنز 4 میلی‌متر از سنسور تصویر فاصله دارد، در حالی که لنز «2.8 تا 12 میلی‌متر وریفوکال» به این معنی است که لنز را می‌توان بین 2.8 تا 12 میلی‌متر از سنسور تنظیم کرد. با فرض یکسان بودن سنسور، لنزی که نزدیک‌تر باشد، زاویه دید وسیع‌تری و نمای کوچک‌نمایی ایجاد می‌کند، در حالی که لنزی که دورتر از لنز است، زاویه دید باریکی خواهد داشت که وضوح را متمرکز می‌کند. به آن منطقه کوچکتر و "همه چیز را بزرگتر می کند."
با زوم اپتیکال، تراکم پیکسل در هر فوت مربع بسیار بیشتر است. ساده ترین راه برای فکر کردن به زوم اپتیکال این است که تمام پیکسل های دوربین خود را در یک منطقه کوچکتر مورد نظر متمرکز کنید. با زوم اپتیکال در واقع فاصله کانونی لنز با نزدیک شدن یا دور شدن از نقطه فوکوس تغییر می کند.
در داخل یک دوربین دیجیتال یک سنسور تصویر دارید. با زوم اپتیکال، با افزایش زوم، لنز از سنسور تصویر دورتر می شود. در واقع، لنز دوربین از طریق عملکرد زوم اپتیکال، ناحیه فوکوس را بزرگ‌نمایی می‌کند. زوم اپتیکال در یک دوربین مداربسته شبیه به تماشای یک تصویر از طریق دوربین دوچشمی است. شما در واقع از طریق بزرگنمایی یک نمای "کلوزآپ" دریافت می کنید.

مزایای زوم اپتیکال

مزیت اصلی زوم اپتیکال این است که با بزرگنمایی اپتیکال، تصویر واضح باقی می ماند. دوربین امنیتی با زوم اپتیکال بالا، نظارت موثری را از فواصل دور به شما می دهد. شما می توانید جزئیات کوچکتر را از دورتر ببینید (چهره ها، پلاک ها).

معایب زوم اپتیکال

بزرگنمایی با دوربین امنیتی با زوم اپتیکال بالا، میدان دید شما را بزرگ‌نمایی و محدود می‌کند. علاوه بر این، محدودیت مکانیکی برای هر دوربین در مورد میزان زوم وجود دارد.

زوم دیجیتال

هنگامی که از زوم دیجیتال استفاده می کنید، دوربین پیکسل های بخشی از ناحیه ای را که قبلاً توسط دوربین گرفته شده است، بزرگ می کند.بزرگ‌نمایی دیجیتال پیکسل‌ها را بزرگ‌تر می‌کند، بنابراین شروع با پیکسل‌های بیشتر، با بزرگ‌نمایی، تصویر را کمتر تار می‌کند.
 زوم دیجیتال شبیه به برش دادن یک تصویر است به طوری که به نظر می رسد بزرگ شده باشد. این یک فرآیند مصنوعی است که تصور بزرگنمایی را از طریق برش دادن بخش‌های خارجی صحنه ایجاد می‌کند که در غیر این صورت لنز در میدان دید نشان می‌داد.

مزایای زوم دیجیتال

مزیت اصلی زوم دیجیتال این است که می توانید بعد از اینکه دوربین شما فیلمی را ضبط کرد بزرگنمایی کنید، اما این باعث نمی شود همیشه مفید باشد. وضوح عامل محدود کننده شما برای زوم دیجیتال است: وضوح بیشتر برابر است با نتایج بهتر هنگام بزرگنمایی دیجیتال.

معایب زوم دیجیتال

عیب اصلی زوم دیجیتال این است که تمام کاری که واقعاً انجام می دهید این است که پیکسل هایی را که قبلاً ضبط کرده اید بزرگتر کنید. با بزرگنمایی بیشتر، تصویر پیکسلی تر به نظر می رسد زیرا شروع به دیدن هر پیکسل جداگانه می کنید. به همین دلیل است که ضبط با وضوح بالاتر اهمیت دارد.

به نظر می رسد که ناحیه فوکوس بزرگ شده است، اما در واقع فقط حذف بخش هایی از تصویر است که کمتر به آن ها از طریق افکت برش علاقه دارید.

چرا زوم اپتیکال در مقابل زوم دیجیتال با دوربین های امنیتی مهم است؟

فرض کنید یک دوربین مداربسته در محل فروش یک فروشگاه نصب کرده‌اید و حادثه‌ای رخ می‌دهد که شامل استفاده تقلبی از کارت اعتباری است.
با دوربین امنیتی زوم دیجیتال، تلاش برای "زوم کردن" برای شناسایی اطلاعات کارت اعتباری یا شناسه ارسال شده به کارمند احتمالا بیهوده خواهد بود. تلاش برای نمای نزدیک به احتمال زیاد آنقدر مبهم است که کمک زیادی به شما نمی کند.
با این حال، یک دوربین زوم اپتیکال ممکن است سطح جزئیات مورد نیاز برای تأیید شماره کارت اعتباری یا سایر اطلاعات شناسایی مظنون را ارائه دهد.
نقطه ضعف راه اندازی یک دوربین تکی با زوم اپتیکال این است که با بزرگنمایی در یک منطقه خاص، پوشش نظارتی منطقه وسیع تری را از دست می دهید.
به عنوان مثال دیگر، فرض کنید یک محوطه بزرگ و حصارکشی شده در محوطه اطراف یک تاسیسات تامین کننده پیمانکار دارید. دوربین‌های زوم دیجیتال به شما کل منطقه را پوشش می‌دهند، اما نمی‌توانید با وضوح بالا زوم کنید تا یک شناسه ثابت در یک وسیله نقلیه مشکوک به دست آورید.  دوربین‌های زوم اپتیکال می‌توانند این پوشش را فراهم کنند، در حالی که دوربین‌های زوم دیجیتال را می‌توان طوری قرار داد که حداکثر پوشش را ارائه دهد.

زوم اپتیکال یا زوم دیجیتال کدام بهتر است؟

برای اهداف کیفیت تصویر، زوم اپتیکال همیشه تصاویر با بهترین کیفیت را برای نمای نزدیک تولید می کند، اما کیفیت با معایبی همراه است. با زوم اپتیکال، با بزرگنمایی، میدان دید کاهش می‌یابد. این به این معنی است که زوم اپتیکال مناطق خاصی را در طول فرآیند بزرگ‌نمایی، بدون پوشش می‌گذارد، با این فرض که شما دوربین‌های دیگری که ناحیه وسیع‌تری را پوشش می‌دهند، ندارید.
یکی دیگر از معایب زوم اپتیکال این است که نمی‌توانید از زوم اپتیکال روی فیلم‌هایی که قبلاً ضبط شده‌اند استفاده کنید.
هر دو دوربین دارای ویژگی های بزرگنمایی عالی هستند که در موقعیت های مختلف بهترین عملکرد را دارند.
بنابراین، شخصی که یک دوربین امنیتی خریداری می کند باید دقیقا بداند که دوربین مداربسته در کجا قرار می گیرد، وضعیت نور چگونه است و بداند که دوربین باید چه مشخصاتی داشته باشد تا به نتایج مطلوب برسد. وقتی این کار انجام شد، زوم و قرارگیری دوربین را می توان برای برآورده کردن هر نیازی بهینه کرد. بنابراین، تا زمانی که دوربین برای چیزی که برای آن طراحی شده است استفاده می شود، هر دو بخش از فناوری دوربین های امنیتی شگفت انگیزی هستند که هر خانه یا کسب و کاری از آنها سود می برد.

هر دو دوربین زوم اپتیکال و دیجیتال را در سیستم خود بگنجانید
در حالت ایده‌آل، از ترکیبی از دوربین‌های امنیتی مجهز به زوم اپتیکال و دیجیتال استفاده خواهید کرد، در بیشتر موارد، برای حفظ نظارت بر کل منطقه محافظت‌شده و در عین حال امکان نماهای نزدیک از مناطق کلیدی با دوربین‌هایی که قابلیت زوم اپتیکال دارند. 

مقایسه زوم اپتیکال و دیجیتال در نظارت تصویری

اکنون که تفاوت های اساسی بین زوم اپتیکال و دیجیتال را مشخص کردیم، بیایید مفاهیم آنها را برای نظارت تصویری بررسی کنیم

 کیفیت تصویر  زوم اپتیکال کیفیت تصویر اصلی را حفظ می‌کند و تضمین می‌کند که تراکم پیکسل و وضوح کلی حتی هنگام بزرگ‌نمایی روی سوژه ثابت باقی می‌مانند. در مقابل، زوم دیجیتال می تواند منجر به از دست دادن جزئیات و وضوح تصویر شود، زیرا تصویر به صورت دیجیتالی بزرگ می شود.

 محدوده زوم  دوربین‌های زوم اپتیکال معمولاً محدوده زوم محدودی دارند که توسط محدودیت‌های فیزیکی لنز تعیین می‌شود. زوم دیجیتال، که یک روش مبتنی بر نرم افزار است، می تواند قابلیت های زوم گسترده تری را ارائه دهد، اما به قیمت کاهش کیفیت تصویر.
 هزینه  دوربین‌های دارای قابلیت زوم اپتیکال به دلیل پیچیدگی مکانیسم لنز، عموماً گران‌تر از همتایان زوم دیجیتال خود هستند. اگر بودجه نگران کننده است، دوربین زوم دیجیتال ممکن است گزینه مقرون به صرفه تری باشد، اما در نظر گرفتن معاوضه در کیفیت تصویر ضروری است.
 کاربرد  هنگام انتخاب دوربین مناسب برای سیستم نظارت تصویری خود، نیازهای خاص برنامه خود را در نظر بگیرید. اگر حفظ فیلم با کیفیت بالا برای شناسایی چهره‌ها، پلاک‌ها یا سایر جزئیات ضروری است، دوربین زوم اپتیکال انتخاب بهتری خواهد بود. اگر دغدغه اصلی شما نظارت بر مناطق بزرگ با تاکید کمتر بر جزئیات تصویر است، ممکن است یک دوربین زوم دیجیتال کافی باشد.
درک تفاوت بین زوم اپتیکال و دیجیتال برای انتخاب دوربین نظارت تصویری مناسب که تراکم پیکسل و وضوح ویدئو را متعادل می کند، حیاتی است. در حالی که زوم اپتیکال کیفیت و ثبات تصویر عالی را ارائه می دهد، زوم دیجیتال می تواند گزینه مقرون به صرفه تری با انعطاف پذیری دامنه زوم بیشتر ارائه دهد. در نهایت، انتخاب بین این دو به نیازهای نظارتی خاص، بودجه و کیفیت تصویر دلخواه شما بستگی دارد. با در نظر گرفتن دقیق این عوامل، می توانید اطمینان حاصل کنید که در مناسب ترین سیستم نظارتی برای نیازهای امنیتی خود سرمایه گذاری می کنید.