به فروشگاه دوربین مداربسته هایک ویژن تهران خوش آمدید!

تفاوت لنز وریفوکال و لنز موتورایز چیست؟

تفاوت لنز وریفوکال و لنز موتورایز چیست؟

هایک ویژن تهران

لنز وریفوکال چیست؟

لنز وریفوکال دارای یک گزینه زوم دستی است که به شما امکان می دهد بدون از دست دادن جزئیات، زاویه مناسبی را برای موقعیت شما پیدا کنید. دوربین لنز وریفوکال یا لنز متغیر جهت پوشش فضاهایی که جزئیات بیشتری لازم است استفاده می شود . فاصله کانونی متغیر این دوربین به کاربر اجازه می دهد تا روی بخش مشخصی در میدان دید دوربین زوم نماید . البته توجه داشته باشید که امکان تنظیم زاویه دید دوربین وریفوکال ، تنها در هنگام نصب دوربین و توسط نصاب دوربین انجام می شود و بعد از اتمام نصب فیزیکی و تنظیم زاویه دید ، امکان تغییر زاویه دید بصورت دستی وجود ندارد و برای هر بار تغییر زاویه مجدد باید محفظه دوربین باز و مجددا تنظیم شود .

لنز موتورایز چیست؟

نوع دیگری از دوربین های هایک ویژن دوربین لنز موتورایز است . این دوربین ها عملکردی شبیه به دوربین وریفوکال دارند ، با این تفاوت که فرآیند تنظیم زاویه دید و فوکوس دوربین مدار بسته در حالت موتورایز بصورت نرم افزاری توسط کاربر انجام می شود .لنز موتوری به شما امکان می دهد دوربین خود را از راه دور روی تلفن یا NVR خود تنظیم کنید. با زوم اپتیکال، هرگز جزئیات را هنگام بزرگنمایی یا کوچکنمایی از دست نخواهید داد. بدون نیاز به دست زدن به لنز، بنابراین دیگر دوربین را برای تنظیم آن باز نکنید. علاوه بر این، لنز زوم موتوردار را می‌توان از طریق دکمه‌های زوم/فوکوس در رابط وب، اپلیکیشن گوشی هوشمند یا حتی کنترلر جوی استیک PTZ کنترل کرد. قیمت دوربین های موتورایز از نوع ثابت و وریفوکال بالاتر است و معمولا برای پوشش مناطقی که چند هدف با اهمیت در میدان دید دوربین قرار دارد استفاده می شود .

دوربین مداربسته متغیر موتورایز دارای قابلیت زوم و فوکوس می باشد و این قابلیت از راه دور قابل کنترل می باشد .این دوربین های مداربسته این امکان را به کاربران خود می دهد تا از راه دور بتوانند بر روی سوژه مورد نظر خود زوم و فوکس انجام دهد.یکی دیگر ازامتیازاتی که این دوربین به نسبت دوربین مداربسته دستی دارد امکان فوکوس خودکار آن می باشد.دوربین های مداربسته وریفوکال موتورایز نسبت به دوربین های مداربسته وریفوکال دستی از قیمت بالاتری برخوردار می باشند 

امروزه، تولیدکنندگان دوربین های مداربسته می توانند دوربین های امنیتی HD را با لنزهای زوم موتوری ارائه کنند. در مقایسه با لنزهای دستی متغیر کانونی معمولی، دوربین دارای لنز زوم موتوری است که می تواند به طور خودکار فاصله کانونی دوربین را تنظیم کند تا تصویر فوکوس خودکار واضحی داشته باشد. این باعث می شود نصب دوربین امنیتی بسیار سریعتر و آسان تر شود.

مزیت لنز زوم موتوری چیست؟

اگر پروژه های نظارت تصویری نیاز به نصب چندین دوربین امنیتی دارند، انتخاب دوربین های مجهز به لنز زوم موتوری می تواند بار کاری نصب و اشکال زدایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، نیازی به تنظیم فیزیکی هر دوربین نیست.

دوربین مداربسته وریفوکال دستی

دوربین مداربیسته وریفوکال دستی به نسبت دوربین مداربسته وریفوکال موتورایز از کاربرد بیشتری برخوردار می باشد .این دوربین های مداربسته بر روی بدنه خود دو پیچ دارند که جهت تنظیم زوم و فوکوس  استفاده می شود.پس از اینکه تنظیم نهایی بر روی سوژه مورد نظر صورت گرفت نصب دوربین مداربسته وریفوکال دستی انجام می شود.دوربین های مداربسته وریفوکال دستی برای زوم کردن روی یک سوژه خاص برای یکبار مناسب می باشند و اگر بخواهیم زوم و فوکس را تغییر داده و بر روی یک سوژه و زاویه دیگری فوکوس و زوم انجام دهیم باید از دوربین های مداربسته متغیر موتورایز استفاده کنیم تا هم بتوانیم محدوده زوم را تغییر دهیم و هم بتوانیم به صورت خودکار فوکوس را تنظیم کنیم.با توجه به اینکه دوربین های مداربسته وریفوکال دستی در مکانی نصب می شوند که دسترسی آسانی ندارد بنابراین اگر نیاز به تغییر زوایه زوم و فوکوس دارید باید در انتخاب خود دقت کرده و دوربین مداربسته وریفوکال موتورایز انتخاب کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌ دوربین مداربسته وریفوکال

تفاوت لنز وریفوکال و موتورایز به نحوه تغییر فاصله کانونی در آن‌ها برمی‌گردد. لنز وریفوکال به لنزهایی گفته می‌شود که دارای دو عدد فاصله کانونی بوده و قابلیت بزرگنمایی و تغییر فاصله کانونی در بازه مشخص در آن‌ها وجود دارد. در واقع، پیچ یا اهرمی روی دوربین مداربسته وریفوکال تعبیه شده است تا کاربر یا نصاب به وسیله آن قادر به زوم کردن یا تغییر فاصله کانونی دوربین باشند. این نوع دوربین دارای قابلیت فوکوس دستی و زوم دستی بوده و امکان اعمال تنظیمات مورد نیاز کاربر را برای دریافت تصاویر بهتر و دقیق‌تر فراهم می‌کند. کاربرهایی که به تنظیمات دقیق برای زاویه دید و فوکوس نیاز دارند، مثل فروشگاه‌، پارکینگ، فضاهای داخلی و غیره، به سراغ دوربین‌های وریفوکال می‌روند. فاصله کانونی این نوع لنز معمولا در زمان نصب با استفاده از پیچ تعبیه شده روی دوربین تنظیم می‌شود. در این صورت کاربر می‌تواند بهترین زاویه دید را از همان ابتدا در اختیار داشته باشد.

تفاوت دوربین مداربسته وریفوکال و موتورایز 

همان‌طور که بیان شد، دوربین مداربسته موتورایز یک لنز متغیر با قابلیت تغییر زاویه دید و امکان زوم کردن به صورت خودکار و از راه دور است. لنز وریفوکال نیز قابلیت تغییر فاصله کانونی را به صورت دستی و با استفاده از پیچ یا اهرم موجود روی دوربین فراهم می‌کند. در واقع، تفاوت لنز وریفوکال و موتورایز در این است که لنز وریفوکال نمی‌تواند تغییرات مورد نیاز کاربر را از نظر فضای دید و میزان زوم، به صورت خودکار و از راه دور روی تصاویر اعمال کند. این در حالی است که لنز موتورایز این ویژگی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به همین دلیل نوع موتورایز معمولا در مناطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمی‌توان عمل زوم کردن روی تصاویر را به صورت دستی انجام داد. برای مثال: زوم کردن به صورت دستی برای پلاک خوانی وسایل نقلیه در جاده و خیابان تقریبا شدنی نیست یا زوم کردن روی چهره افراد در مکان‌هایی مثل بانک که رفت و آمد در آن‌ها زیاد است، کار بسیار دشواری خواهد بود.

دوربین مداربسته موتورایز دو قابلیت مهم زوم اپتیکال (بزرگنمایی تصاویر بدون افت کیفیت) و بزرگنمایی هدف به صورت اتومات را ارائه می‌کند. از این قابلیت‌ها در مکان‌هایی مثل کارخانجات وسیع، فرودگاه، شهر بازی، بزرگراه و غیره استفاده می‌شود. دوربین وریفوکال نیز در مکان‌هایی که بتوان از قابلیت‌ تغییر فاصله کانونی یا زوم کردن روی سوژه مورد نظر به صورت دستی بهره برد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین در پارکینگ‌های خصوصی، فروشگاه‌ها، طلافروشی و مناطقی که انجام تنظیمات به صورت دستی برای دریافت تصاویر دقیق‌تر امکان‌پذیر باشد، نصب می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که برای نصب دوربین موتورایز یا دوربین وریفوکال بهتر است که از یک فرد متخصص کمک گرفته شود تا نقاط کور دوربین مدار بسته به حداقل برسد.

دوربین های وریفوکال لنز قابل تنظیم دارند که به کاربر اجازه تنظیم فاصله کانونی لنز را می‌ دهد. این ویژگی امکان تغییر زوایای دید را فراهم می‌ کند.

دوربین موتورایز موتورهایی برای چرخش 360 درجه و حرکت اتوماتیک به سمت های مختلف دارد. این دوربین‌ ها به طور اتوماتیک می‌ توانند محیط را به شکل پویایی نظارت کنند.

کاربردهای لنز موتورایز و وریفوکال

دوربین های وریفوکال عموما در مکان‌ هایی کاربرد دارند که نیاز به تنظیمات دقیق برای زاویه دید وجود دارد. مثلاً، فروشگاه‌ ها و مکان‌ هایی با ابعاد مختلف. این دوربین‌ ها در مواردی که نیاز به تغییر زوم و فوکوس مکرر وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

دوربین موتورایز اما معمولا در مکان‌ هایی با فضای گسترده و نیاز به نظارت فعال و در حرکت به کار می‌ رود، مکان هایی مانند پارکینگ‌ ها، میدان‌ ها و محیط‌ های باز. این دوربین‌ ها به طور خودکار می‌ توانند تغییر مکان و زاویه دید خود را تغییر دهند و نظارت 360 درجه داشته باشند.